wtorek, 29 maja 2012

Eksperymenty - LEN

Od jakiegoś czasu nic nie pisałam bo robię wyłącznie nudne rzeczy w stylu czapek filcowych i wełen do naalbindingu.
Ale parę dni temu wreszcie przyszła do mnie przesyłka z czymś, czego szukałam już długo. Wreszcie udało mi się znaleźć czesankę lnianą zadowalającej jakości. I to o zgrozo w najbardziej oczywistym miejscu - na allegro.
Wczesniej dostałam dwie próbki dzięki uprzejmości Alicji i sama znalazłam w kilku miejscach, ale to ciągle nie było to czego potrzebowałam. Bo potrzebowałam dobrej jakości czesankę na nici do szycia i haftu. A to czym dysponowałam niestety średnio się nadawało. No ale teraz już mam całkiem ładną. Na zdjęciu poniżej widać wsystkie próbki jakie udało mi się zgromadzić - to białe na wierzchu to właśnie nowość z allegro. Jej jedynym minusem (z punktu widzenia rekonstrukcji) jest o że prawdopodobnie jest wybielana chlorowo. Ale w tym momencie nie przeszkadza mi to aż tak bardzo, tym bardziej że w zagranicznym sklepie znalazłam także czesankę w podobnej na pierwszy rzut oka jakości włókien, ale niewybielaną, więc za jakiś czas pewnie sobie zamówię stamtąd. A ta na razie mi wystarczy.
Próbki czesanki lnianej różnej jakości

Próbki czesanek 

Część z czesanek ze zdjęcia nadaje się co najwyżej na włosy lalek, albo do innych tego typu zastosowań. Najlepsza jest ta ostatnia oraz nieco gorsza próbka którą otrzymałam od Alicji. Całkiem niezłe są nawet pakuły lniane ze sklepu z armaturą sanitarną. Ale przędze niestety wychodzą z nich średnie. Widać to zresztą kolejnej fotce.

To po lewej to pakuły i przędza z nich zrobiona na wrzecionie. Przypomina włochaty sznurek i nie nadaje się raczej do niczego innego jak szycie worków lub "MOŻE" skóry. Ale raczej nie tkanin ubraniowych (no może oprócz włosienic ;-) )
No i kilka słów o technice.
Len przędzie się inaczej niż wełnę. Trudno mi ocenić czy gorzej czy lepiej - po prostu inaczej. Włókna są dużo dłuższe, a przy większej sztywności, nierzadko robią się niechciane kołtuny i węzełki. Biała czesanka jest miękka więc wszystko się całkiem ładnie wyrównuje. W pozostałych już nie jest tak różowo. Na którymś z poprzednich postów na Prząśniczce, wyczytałam że len powinno się prząść na mokro, czyli po prostu mocząc palce w miseczce z wodą. I faktycznie to pomaga - włókna ładniej się wysnuwają i nie są tak "tępe" jak na sucho.
Jak mi wyszło pierwsze przędzenie widać na zdjęciu.
Próbka przędzy z bielonej czesanki lnianej. Po prawej próbka lnu maszynowego dla porównania. 
Grubość przędzy mnie zadowala jak na pierwsze próby. Po prawej dla porównania, maszynowa nić lniana od Łobosa. Oczywiście różnica jest zasadnicza - moja nitka jest pojedyńcza, natomiast maszynowa składa się bodaj z trzech cieńszych, ale myślę że jestem w stanie osiągnąć za jakiś czas przynajmniej podwójną nitkę podobnej grubości. Aha  i już widzę że do pajęczyn, przyda się nowe wrzeciono z lekkim prząślikiem. Zamierzam je sobie przygotować jak będę miała trochę weny i czasu.

No i kolejnym etapem będzie barwienie naturalne próbki - jestem ciekawa jak będzie przyjmować barwnik.


A wkrótce na tapecie jeszcze jedna czesanka, której próbkę zamówiłam razem z lnem :-D - Ramia czyli pokrzywa chińska (według opisu sprzedawcy na allegro) Powiem tylko że na pierwszy rzut oka wygląda zachwycająco.


3 komentarze:

  1. A gdzież udało Ci się upolować taką czesankę? No i w jakim sklepie zagranicznym bywa taka niebielona?

    Pozdrawiam!

    Olof

    OdpowiedzUsuń
  2. Czesanka na allegro - wpisz sobie "czesanka len" i wyskoczy bo jest tylko jeden sprzedający taką.
    A naturalna jest na https://www.wollknoll.eu/shop/wbc.php?sid=94484156316&tpl=produktdetail.html&pid=1115&rid=115&recno=3
    Jest na pewno dosyć mocno obrobiona, ale z opisu i korespondencji ze sklepem, wnioskuję że nie wybielana chemicznie. Taką chemiczną też mają i jestem prawie pewna że sprzedawca z allegro właśnie tam kupował.

    OdpowiedzUsuń
  3. O, czekam na wyniki eksperymentu z ramią! Musze do Ciebie przyjechać i pomacać ;)

    OdpowiedzUsuń